သတၱ၀ါမွန္သမွ်ခ်မ္းသာရက်မၼာၾကပါေစ ေဘးရန္မခ ၾကံသမွ်ဆႏၵျပည္႕ ပါေစ

Tuesday 8 February 2011

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပါဠိစာေပသမိုင္း

ေအဒီ၁၁ရာစုသည္ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပါဠိစာေပ စတင္ေသာေခတ္အျဖစ္ သမိုင္းသုေတသီမ်ား လက္ခံအတည္းျပဳ ထားၾကည္၊ထိုထက္ေစာေသာအေထာက္အထားမ်ားကိုကားမေတြ႕ရေသးေခ် ၊ျမန္မာ တို႕သည္ အိမ္နီးခ်င္ တလိုင္းေခၚမြန္မ်ားဆီမွပါဠိစာေပႏွင္႕ ဗုဒၶဘာသာကိုလက္ခံရရွိခဲသည္ ။ပါေမာကၡပီတာစကီလင္းက မူ ပ်ဴေဒသ သေရေခတၱရာျမိဳ႕ေဟာင္းႏွင္႕ မြန္ေဒသဒြါရာ၀တီ တို႕တြင္ေတြ႕ရွိေသာ ေက်ာက္စာအေထာက္အထားအရ ေအဒီ
၆ရာစု ၇ ရာစုကတည္းက ျမန္မာျပည္သို႕ ဗုဒၶဘာသာေရာက္ရွိျပီးျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသထူသည္ ထိုေတြ႕ရွိေသာေက်ာက္စာ မ်ားသည္လည္း အိႏၵိယအေရွ႕ပိုင္ ပလ၀ အကၡရာမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင္းေအဒီငါး ၊ေျခာက္ရာစု ဟုသတ္မွတ္ၾကသည္ ၊ ထို႕အျပင္ပီတာစကီလင္း အဆိုအရ အေရွ႕ေတာင္အာရွသို႕ ပထမဆံုး ေရာက္ရွိ လာေသာ ဗုဒၶဘာသာမွာ ေထရ၀ါဒသာျဖစ္သည္ဟုမွတ္ခ်က္ျပဳသည္ အဘယ္ေၾကာင္းဆိုေသာ္. သေရေခတၱရာႏွင့္ဒြါရာ၀တီ ေက်ာက္စာတို႕တြင္ေရးထိုးထားေသာစာေပမွာပါဠိအကၡရာျဖစ္ေသာေၾကာင္းတည္း ဒုတိယရာစုႏွစ္တစ္၀က္တြင္ဂုိဏ္းကြဲေလးခုျပန္႕ႏွံလာေၾကာင္း ထိုဂိုဏ္းတို႕တြင္။
၁ ။မူလသာ၀တၳီ၀ါဒ
၂။ သာမိတၱိယဂိုဏ္း
၃။ မဟာသံဃိက
၄။သတၳ၀ီရ တို႕ျဖစ္သည္ ၊ထို႕ေၾကာင္းပါေမာကၡပီတာစကီးလင္း ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်သည္မွာ အထက္ပါဂိုဏ္းတို႕တြင္ ေထရ၀ါဒမွလြဲတစ္ျခားဂုိဏ္းမ်ားပါဠိဘာသာကိုမသံုးေၾကာင္းဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ် ထားသည္။(မွတ္ခ်က္ သတၳ၀ီရ ဂိုဏ္းမွာေထရ၀ါဒ၏အႏြယ္ျဖစ္သည္) သို႕ေသာ္လည္း Mabel Haynes Bode ၏ the pali literature in Burma စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားပံုမွာ ။
It was certainly no in the upper valley of the Irrawaddy that the Pali Literature of Burma had its origin.
ျမန္မာႏိုင္ငံပါဠိစာေပ၏မူလအရင္အျမစ္သည္ ဧရာ၀တီျမစ္၀န္းအထက္ပိုင္းမဟုတ္သည္မွာေသခ်ာသည္ ။
The tradition that no less than three out of the nine mission sent out by Asoka went to Upper Burma in the third century B.C . Look like a piece of the national pride that is so inventive in these matters, and can only be quoted as an ‘uncorroborated legend.။
အေသာကမင္းေစလႊတ္လိုက္ေသာ သာသနာျပဳအဖြဲ႕ကိုးခုအနက္ သံုးဖြဲ႕ထက္မနည္း သည္ဘီစီသံုးရာစုတြင္
အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံသို႕သြားခဲ႕သည္ဆိုေသာ အစဥ္အလာအဆိုသည္ ၊အမ်ိဳးသားေရဂုဏ္သိကၡာအတြက္
္ တီထြင္ထားေသာ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္ပံုရျပီး မခိုင္လံုေသာဒ႑ာရီသမိုင္းပံုျပင္အေနျဖင္႕သာကိုးကားႏိုင္
မည္္္္္ျဖစ္သည္ဟုေဖာ္ျပထားသည္။ သို႕ေသာ္ပညာရွင္အမ်ားစုသေဘာေတြ႕သည္မွာ ေရွ႕ဦးစြာ မြန္ေဒသသို႕ ဗုဒၶသာသနာစတင္ေရာက္ရွိလာပံုမွာ ။ သီရိဓမၼာေသာကမင္း၏ကိုးတိုင္းကိုယ္ဌာနသို႕ ေစလႊတ္ေသာသာသနာျပဳ အဖြဲ႕မ်ားထဲမွ အရွင္ေသာဏႏွင္႕ ဥတၱရမေထရ္တို႕သည္သု၀ဏဘူမိေခၚေသာမြန္ေဒသို႕ေရာက္ရွိလာၾကည္၊ ထိုမေထရ္မ်ားပထမဆံုး ေဆာင္ရြတ္ေသာဘာသာေရးေဆာင္ရြတ္မႈ႕မွာ ပရိတ္ေတာ္ျဖင္႕ ဘီးလူးအႏၱရာက္ကို တားျမစ္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္ ။ထိုမေထရ္မ်ားမွဆက္သက္၍ရာမညေဒသတြင္ဗုဒၶဘာသာစတင္လာေၾကာင္းသိရသည္ ။ထိုမွတစ္ဆင္ စာေပမ်ားျဖစ္ထြန္းတိုးတက္လာေၾကာင္းယဥ္ေက်းမႈ႕မ်ားထြန္းကားလာေၾကာင္းသိရသည္။ပုဂံဘုရင္ အေနာ္ရထာသည္ မြန္ေဒသမွေရာက္ရွိလာေသာအရွင္အရဟံကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ယံုၾကည္
ေသာဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္လာျပီး မိမိႏိုင္ငံေတာ္တြင္လည္း ဗုဒၶ၏တရားေတာ္မ်ားကို တစ္ႏိုင္ငံလံုးထိျပန္႕ပြါးေစ လိုေသာ ဆႏၵရွိခဲ႕သည္ထို႕ေၾကာင္းပင္ ၊မြန္ေဒသမွပိဋကတ္ေတာ္မ်ား ကိုပင္႕ေဆာင္ရန္ေတာင္ဆိုေသာအခါ မြန္ဘုရင္ မႏုဟာ ၏ မေျခမငံဆက္ဆံမႈ႕ေၾကာင္း ႏွစ္ႏိုင္ငံအင္အားသံုးကာ စစ္တိုက္၍ယူခဲ႕ရသည္႕အထိျဖစ္ခဲ႕သည္ ၊ အမွန္အားျဖင္႕ ထိုအခ်ိန္တြင္ ပုဂံေဒသ၌ မိစၦာအယူ၀ါဒမ်ားလႊမ္းမိုးေနခ်ိန္ျဖစ္ေသာေၾကာင္း မႏုဟာမင္းမွ မိစၦာဒိဠိႏွင္႕ ပိဋကတ္ေတာ္ တန္သလားဟုေျပာဆိုဆက္ဆံမႈ႕ေၾကာင္း စစ္တိုက္ကာယူရသည္႕အထိျဖစ္ပြါးခဲ႕ ရဟုဆိုသည္ ၊ သို႕ေသာ္ဤေနရာ၌ ေဒါက္တာမာဘယ္ မွတ္ခ်က္ျပဳထားသည္မွာ အေနာ္ရထာမင္းႏိုင္င႕ေတာ္တြင္ဗုဒၶဘာသာမစင္ၾကည္ေသးေသာေၾကာင္း စင္ၾကည္ေအာင္လုပ္ရန္လိုေသးေၾကာင္းေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ဟန္ရွိသည္ဟုဆိုထားသည္၊ မည္သို႕ဆိုေစ မြန္တို႕သည္လည္း ဗုဒၶဘာသာတမန္ေတာ္မျဖစ္လိုဘဲျဖစ္ခဲ႕ရသည္ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ မြန္ပညာရွိ မ်ားႏွင္႕အဖုိ႕တန္းေသာအရာမ်ား အားလံုး ယဥ္ေက်းမႈ႕အေမြအႏွစ္မ်ား အားလံုး ပုဂံကိုအတင္အက်ပ္ယူေဆင္ျခင္းခံရေတာသည္။ ထိုမြန္ဆရာမ်ားမွတစ္ဆင္႕ပုဂံ တြင္ဗုဒၶဘာသာစတင္ထြန္းကားလာသည္ယဥ္ေက်းမႈ႕စာေပမ်ားလည္းထြန္းကားလာခဲ႕သည္ထို႕ေၾကာင္းျမန္မာမ်ားအေန
ျဖင္႕ မြန္တို႕ကိုေက်းဇူးတင္ရမည္မွာေသခ်ာသည္ ။ မိမိတို႕ထက္ေရွ႕က်ေသာ အထူးသျဖင္႕ဗုဒၶဘာသာႏွင္႕ယဥ္ေက်းမႈ႕ စာေပ မ်ားကိုတစ္ဆင္႕ ရရွိလိုက္ေသာေၾကာင္းမြန္လူမ်ိဳးတို႕သည္ျမန္မာမ်ား၏ ေရွ႕ျပဦးေဆာင္ပုဂၢိဳလ္မ်ား အျဖစ္ သတ္မွတ္သင္႕ေပသည္ ယေန႕ကမၻာတြင္ပါဠိစာေပႏွင္႕ ဗုဒၶဘာသာေၾကာင္း ဂုဏ္ေရာင္းေတာက္ေနေသာျမန္မာမ်ားသည္ မြန္တုိ႕၏ေက်းဇူးေၾကာင္းဟုဆိုကမမွားႏိုင္ေခ်။ ဤေနရာအေနာ္ရထာသည္ မိမိရရွိလာေသာပိဋကတ္ေတာ္မ်ားႏွင္႕ မေက်နပ္ေသးဘဲ သီဟိုဌ္သို႕ေစလႊတ္ေတာ္မူသည္ သီဟိုဌ္မွရရွိလာေသာပိဋကတ္ေတာ္မ်ားနွင္႕တိုက္ဆိုင္ၾကည္႕သည္ ထို႕သို သထံုးႏွင္႕သီဟိုဠ္ မူတို႕ကိုအေျခခံျခင္းျဖင့္ မၾကာမွီျဖစ္ထြန္းလာမည္႕ပါဠိစာေပ ပ်ိဳပင္အတြက္ အေျခခံကို ျပင္ဆင္ခဲ႕သည္ ၊ သူစိုက္ပ်ိဳးခဲေသာထိုအပင္၏အသီအပြင္႕မ်ားကိုျမင္ေတြ႕သည္ထိအသက္မရွည္ခဲ့ေသာ္လည္း ၊သူ၏သားေတာ္က်န္စစ္သားမင္း၏လက္ထက္ေအဒီ( ၁၀၆၄) တြင္ပါဠိကၽြန္းက်င္ေသာျမန္မာရဟန္းေတာ္တစ္ပါး ပထမဆံုးက်မ္းစာကိုေရးသားခဲ႕သည္။ ထိုက်မ္း၏အမည္မွာ ကာရိကာအမည္ရွိပါဠိသဒၵါက်မ္းျဖစ္သည္ က်မ္းျပဳပုဂၢိဳလ္မွာ က်န္စစ္သားလွဴဒါန္းေသာေက်ာင္းတြင္သီးတင္သံုးေနေသာအရွင္ဓမၼေသနာပတိျဖစ္သည္ ၊ ဤက်မ္းစာငယ္သည္ ရိုးရွင္းျပီးရာစု ႏွစ္ (၈) ခုတိုင္တိုင္ရွည္ၾကာခဲ႕သည္ ။ ဤအရွင္သည္ ဧတိမာသၼိဒီပနီ( ဧတိမာသၼိဒီပိကာ ) ႏွင္႕ မေနာဟရအမည္ရွိအျခားက်မ္းတစ္ေစာင္ကိုပါေရးသားခဲသည္။ အေနာ္ရထာကိုဆက္ခံသူမ်ားလက္ထက္တြင္ပုဂံတြင္ပညာသင္ၾကားျခင္းအခိုင္အမာအျမစ္တြယ္ခဲ႕ျပီးျဖစ္သည္ ၊ေအဒိ (၁၁၅၄) တြင္ ရဟန္းေတာ္အရွင္အဂၢ၀ံသည္ တည္ရွိျပီးသဒၵါက်မ္းမ်ားအနက္အရွင္လင္းဆံုးဟု ေဖာ္ျပခံရေသာသဒၵနီတိ က်မ္းကိုေရးသားခဲ႕သည္ ။ ဤက်မ္းသည္ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ား၏ပါဠိတတ္ကၽြန္းမႈ႕ ဂုဏ္ေရာင္းကိုထြန္းေျပာင္းေစခဲ့ျပီး က်မ္းျပဳအရွင္၏အမည္သည္ယေန႕တိုင္ထင္ရွားဆဲျဖစ္သည္ ။ က်မ္းျပဳအရွင္အဂၢ၀ံသသည္ နရပတိစည္သူမင္း ( ေအဒီ ၁၁၆၇ -၁၂၀ )၏ဆရာလည္းျဖစ္သည္ ဤမင္းလက္ထက္တြင္ပုဂံသည္အခ်မ္းသာဆံုးအၾကြယ္၀ဆံုးေခတ္လည္းျဖစ္ခဲ့သည္။
သဒၵနီတိက်မ္းသည္သီဟိုဠ္သို႕ေပးအပ္ေသာျမန္မာတို႕ပထမဆံုးလက္ေဆာင္လည္းျဖစ္သည္ ဤက်မ္းစာမူပြါးျဖင္ ့မၾကာမီဥတၱရဇီ၀မေထရ္သည္ပင္လယ္ကိုျဖတ္လွ်က္ သီဟိုဠ္ကၽြန္း၏နာမည္ေက်ာ္ မဟာ၀ီဟာရ ေက်ာင္းတိုက္သို႕ အလည္အပတ္ေရာက္ရွိသြားခဲ႕သည္ ။
ဆက္လက္၍ေဖာ္ျပပါမည္ ။ေမတၱာျဖင္႕အရွင္ေခမာ၀ံသ (မဟိေဒါတကၠသိုလ္ )


။ ။ .

0 comments:

About This Blog

About This Blog

  © Blogger template Brooklyn by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP